1980年、洋画家の父、青島三郎の長男として静岡県に生まれる。
幼少のころより、虫や夜空に強い興味があり、森を遊び場として育つ。父の影響で美術が日常生活の中にあり、9歳の頃にオルセー美術館で観たルソーやマネの絵画を覚えている。14歳の時に読んだ手塚治虫の漫画と、老子の言葉「無為自然」が思想的なベースとなって、「存在」に対する好奇心を一貫して持つようになる。
父のオウル公立美術館主催(フィンランド)、北欧巡回展の時に家族でフランス、イタリアを旅行し、ジャコメッティーの彫刻と出会う。19歳の時に大野一雄、大野慶人から舞踏を学び、「存在」への興味が、肉体と精神の内面に向かう。父の死をきっかけに、石の彫刻作品《葉っぱ》を作り始め、死の側面からいのちとは何か?を追求し、二年半をかけて2005年に完成。
絵画、絵本、舞台美術、コンセプチュアル・アート、インスタレーションと表現の幅を増やしながら、制作活動を続ける。
2014年に若山美術館(日本、東京)で、絵本を美術館の空間と融合させたインスタレーションほわほわを発表。
2016年に志賀高原ロマン美術館(日本、長野)の個展〈春宵に花たゆとう〉では、美術館内と屋外を有機的に横断し、無数の花が星のように光るインスタレーションを展開。
2017年に「北アルプス国際芸術祭2017」(日本、長野)にて3万平米の高原で夜間公開した野外作品《花咲く星に》では、夜空の星が花のいのちに変わる瞬間を表現し、幻想的な世界を現象化した体験によって人気の作品となる。
2018年にはMIHO MUSEUM「赤と青のひ・み・つ」では、古今東西の美術品と共にインスタレーションを発表。長い美術史の中での現代美術の可能性を探る。
同年、パブリックアート作品〈国境を越える鳥〉では現代アートの庭を手がける。
“近年の現代美術における、視覚的な美しさとは無関係なコンセプト重視の傾向を美術史空白の時代であると解釈し、美しさとコンセプトが共存した作品を心がけるようになりました。現代社会が自然と調和するための新しいコンセプトを提案し、人間が自然と調和している普遍的な美を追求しています。”
Born in Shizuoka in 1980, the first son of the Western-style painter Saburo Aoshima. As a child he showed a strong interest in insects and the night sky, growing up with the forest as his playground. Under the influence of his father, art was a part of his daily life, and he still recalls seeing paintings by Rousseau and Manet at the Musée d'Orsay when he was nine, and also reading the comic books of Tezuka Osamu at fourteen. The idea of abandoning artifice and just being oneself, from Lao-tse, became his philosophical cornerstone, and his curiosity focused on ‘existence’.
While his father’s exhibition in Northern Europe, organized by the Oulu Museum of Art in Finland, took place, he traveled around France and Italy, and encountered the sculptures of Giacometti. At 19 he began to study dance performance under Kazuo and Yoshito Ono, and his interest in ‘existence’ led him to the internal body and spirit. Following his father’s death he began to create the stone sculpture ‘A leaf’, pursuing his questions about life from the side of death. It was completed in 2005, two and a half years later.
He continues to produce in an increasing range of media, including painting, picture books, theater art, conceptual art, and installation.
In 2014 he exhibited the installation work ‘HO-WA HO-WA’ at the Wakayama Art Museum (Tokyo), combining a picture book with a museum space.
At a 2016 solo exhibition at the Shiga Kogen Roman Museum (Nagano) he developed an installation work, ‘Flowers Flickering in Spring Evening’, that ran inside and outside the museum organically, with numerous flowers flickering like stars.
In the Northern Alps Art Festival 2017 (Nagano) he developed ‘To Flower-blooming Stars’, shown in an outdoor highland space of 30,000m 2 , expressing a moment in which the life of flowers turns into stars – an experience of visualizing a fantasy world that evoked excited reactions.
In 2018 he exhibited ‘Red and Blue: Exploring the World of Sacred Colors’ at the Miho Museum, showing installation work along with the museum’s new and old pieces from all over the world to explore the possibilities of contemporary art as an element in the long history of art.
In the same year he developed a contemporary art garden in his public art piece ‘Birds Crossing Borders’.
“I interpreted the tendency of recent contemporary art to lean towards concepts unrelated to visual aesthetics as an era of emptiness in art history, and consciously worked on beauty and concept co-existing in my work. I propose new concepts for the harmonization of contemporary society with nature, and pursue universal beauty in a harmony of humanity and nature.”
繁体字
1980年出生於日本靜岡縣,生為西洋畫畫家青島三郎的長子。師從大野一雄和大野慶人學習舞踏。自童年起,就對自然中的昆蟲和宇宙等產生了濃厚的興趣,森林作為遊樂場伴隨著自己長大。藝術頻繁地出現於日常與生活中,9歲時,舉家前往奧賽博物館參觀了盧梭和馬奈等的作品。14歲時看了手塚治蟲的漫畫,以存在主義大家老子的話語“無為自然”為自己的哲學基礎,始終對「存在」保持著好奇心。
在由奧盧公共博物館(芬蘭)主辦的、父親的北歐巡迴展期間,全家人一起周遊了法國和義大利,並邂逅了賈科梅蒂的雕塑,切身感受到了「存在」。19歲學習舞踏時,對「存在」的興趣轉向了肉體和精神的內向面。在父親去世的契機下,開始創作石雕作品「葉子」,以現實性為基礎,去探求生命究竟是什麼?作品歷時兩年半,於2005年完成。
繪畫、繪本、舞臺美術、概念藝術、裝置藝術等,在一邊擴展表現手法的同時,2014年在若山美術館(日本,東京)發表了繪本與美術館空間相結合的裝置藝術。2016年在志賀高原ROMAN美術館(日本,長野)用LED照亮的鮮花裝點空間,串連起展示櫃、整個美術館的7間房,再到戶外,形成了一個具有延展性的裝置藝術,並在可以看到星空的時間發表了該作品。作為這個作品的發展,2017年於「北阿爾卑斯國際藝術節」,在高40米、200米x150米的林中高原上發表了「致開花的星星」。作品與星空融為一體難以分辨,表現出猶如夜空中的星辰綻放在大地上,幻化成花的生命的那個瞬間。猶如在現實中體驗幻想世界一般,成為了人氣作品。
2018年在MIHO MUSEUM舉辦的特別展「紅與藍 探索神聖色彩的世界」中,與東西方古今作品一同,發表了裝置藝術,探尋了在美術史的長河中現代美術的可能性。同年,作為公共藝術創作了現代藝術的庭院。
所有的作品都是以「存在」的現實性為基礎,憑藉著對「生命究竟是什麼」的好奇心創作而成。
简体字
1980年出生于日本静冈县,生为西洋画画家青岛三郎的长子。师从大野一雄和大野庆人学习舞踏。自童年起,就对自然中的昆虫和宇宙等产生了浓厚的兴趣,森林作为游乐场伴随着自己长大。艺术频繁地出现于日常与生活中,9岁时,举家前往奥赛博物馆参观了卢梭和马奈等的作品。14岁时看了手冢治虫的漫画,以存在主义大家老子的话语“无为自然”为自己的哲学基础,始终对「存在」保持着好奇心。
在由奥卢公共博物馆(芬兰)主办的、父亲的北欧巡回展期间,全家人一起周游了法国和意大利,并邂逅了贾科梅蒂的雕塑,切身感受到了「存在」。19岁学习舞踏时,对「存在」的兴趣转向了肉体和精神的内向面。在父亲去世的契机下,开始创作石雕作品「叶子」,以现实性为基础,去探求生命究竟是什么?作品历时两年半,于2005年完成。
绘画、绘本、舞台美术、概念艺术、装置艺术等,在一边扩展表现手法的同时,2014年在若山美术馆(日本,东京)发表了绘本与美术馆空间相结合的装置艺术。2016年在志贺高原ROMAN美术馆(日本,长野)用LED照亮的鲜花装点空间,串连起展示柜、整个美术馆的7间房,再到户外,形成了一个具有延展性的装置艺术,并在可以看到星空的时间发表了该作品。作为这个作品的发展,2017年于「北阿尔卑斯国际艺术节」,在高40米、200米x150米的林中高原上发表了「致开花的星星」。作品与星空融为一体难以分辨,表现出犹如夜空中的星辰绽放在大地上,幻化成花的生命的那个瞬间。犹如在现实中体验幻想世界一般,成为了人气作品。
2018年在MIHO MUSEUM举办的特别展「红与蓝 探索神圣色彩的世界」中,与东西方古今作品一同,发表了装置艺术,探寻了在美术史的长河中现代美术的可能性。同年,作为公共艺术创作了现代艺术的庭院。
所有的作品都是以「存在」的现实性为基础,凭借着对「生命究竟是什么」的好奇心创作而成。